Descobrint Castelló d'Empúries i Llers, poble de bruixes

Descobrint la història que amaga Castelló d'Empúries, i Llers, poble de bruixes, dues icones de l'Alt Empordà!

Juli Ramon ☺
Darrera actualització:
Foto d' Andrea Prat i Juli Ramon per Escapadesenparella.cat
Llers és un municipi de la comarca de l’Alt Empordà, que per la seva situació geogràfica sempre ha estat un lloc estratègic. Les primeres dades documentades són de la segona meitat del segle X, quan s’esmenten les possessions del monestir de Sant Pere de Rodes del 974. Com a monument important destaquem a la part alta de la vila les restes de l’anomenat Castell de Llers, format per una torre mestra, cilíndrica, de gran diàmetre i de murs molt gruixuts, circumdada per una muralla de planta trapezial. Amb aquestes característiques parlem d’una construcció medieval, trobant evidències documentals que l’any 1276 el vescomte Rocabertí ja feia obres de restauració al castell.

Descobrint Castelló d'Empúries i Llers, poble de bruixes: Benvinguts a l'escapada de la setmana, ens hi acompanyeu?

Feia dies que ho esperàvem, teníem moltes ganes de desconnectar després d’aquests mesos tant intensos que hem passat! Amb l’Andrea fa temps que ens estem arreglant un pis així que els caps de setmana s’han convertit en un ritual de pintar, restaurar i moure mobles, i instal·lar llums, electrodomèstics o altres aparells. Així que abracem amb molta força aquesta escapada que realitzarem per l’Empordà i la Costa Brava per descansar, carregar les piles i explorar aquesta zona tant bonica de casa nostra. Som-hi!

És dimecres. Ens despertem ben d’hora, cosa que costa ja que ahir va ser l’últim dia de la Festa Major d’Argentona (Maresme) i la nit ha estat plena de soroll, rauxa i petards a la matinada. Esmorzem una torrada amb llonganissa i una altre amb xocolata per agafar forces. Tanquem les maletes que gairebé estaven fetes i carreguem el cotxe, ens esperen 1 h 30 minuts de trajecte per l’AP7, així que amb música i aigua, ens posem en marxa cap a Llers on dormiren els següents 7 dies.

Després d’aquesta estona al cotxe arribem a Llers, un poble ple de carrerons petits i amb molt d’encant. Deixem el cotxe al mig de la Plaça del Ramal, al centre del poble, on ens trobem amb la Carme, qui ens ensenya el pis que hem llogat per Airbnb i ens dona les claus perquè gaudim de la petita casa durant aquesta setmana amb un gran somriure. És un pis petit però decorat amb bon gust. Està equipat amb totes les necessitats, això sí, no té TV així que si us animeu a llogar-lo desconnectareu de veritat! Ah! També us hem de dir que en aquest pis us deixen portar el vostre o els vostres amics peluts; si busqueu un apartament on poder dur el vostre gos, aquest és ideal!

Després de deixar totes les bosses i col·locar-ho tot al seu lloc decidim anar a dinar, ja que la panxa es comença a queixar. A menys d’un minut caminant, a la bora del pis, trobem un bar, el bar Surreyes. Decidim entrar i preguntar si encara estem a temps a dinar. Amb molta amabilitat ens diuen que sí i ens ensenyen la carta. Seiem a taula mentre gent gran del poble juga a cartes a les taules del nostre voltant; ens sembla que juguen a la botifarra. Escollim el plat combinat que volem dinar: hamburguesa, ou ferrat i bacon acompanyat de patates fregides i una amanida de tomàquet amb tonyina i olivetes. En poca estona ens estem llepant els dits!

Dinem i anem a comprar a la botiga de la plaça i agafem el que serà necessari per aquest dies, almenys de moment. La botiga és un d’aquests establiments de poble de tota la vida on hi trobes de tot. Des de carn i embotits, fins a verdura, llegums a granel, vi o licors, entre d’altres. Un cop feta la compra i deixada al pis, decidim donar un volta pel poble.

Primer de tot anem a visitar el Castell però està tancat. Una dona del poble, en veure’ns xafardejar per les reixes, ens explica que aquest dissabte fan un concert al castell i que, si hi anem a banda d’escoltar música podrem veure d’una mica més a prop la construcció i les dependències que la conformen, així que ens ho apuntem!

Després ens dirigim cap una casa que hem vist a l’entrar al poble i ens ha sorprès. La Carme l’anomena la casa dels horrors, i no ens estranya gens. És una casa que ja crida l’atenció per la façana plena d’escultures i decoracions de grans mides i colors. Una casa ben curiosa la veritat. Seguim caminant pels carrers descobrint una farmàcia i una altre supermercat, fins arribar a l’Ajuntament, a les afores de Llers pràcticament, i a la rotonda d’entrada al poble, decorada amb una escultura de bronze d’una bruixa, i sabeu per què?

A l’Empordà no són pocs els pobles on s’expliquen històries de bruixes però certament les més anomenades són les Bruixes de Llers. Ningú en sap determinar l’origen i les llegendes es repeteixen en diferents llocs amb protagonistes més o menys versemblants. Tot i fer malifetes, domina la idea de que es tractava de bruixes bones que es reunien en determinades nits a les afores per conjurar. És diu que totes les dones de Llers eren bruixes, tot i que també va haver-hi un bruixot! S’expliquen moltes històries i llegendes.

Una vegada hem descobert els racons més significatius de Llers ens decantem per agafar el cotxe i escapar-nos fins al poble comtal de Castelló d’Empúries per acabar d’aprofitar el dia. Són les 18:30 de la tarda, així que encara ens queden unes quantes hores de llum per explorar aquest poble de l’Alt Empordà, si el temps ens ho permet ja que comencen a caure les primeres gotes i els trons ressonen per la banda del Pantà de Boadella.

Santa Maria de Castelló d’Empúries, també coneguda com a Cateldral de l’Empordà, és una església gòtica situada al barri del Puig Salner al bell mig del nucli antic de Castelló d’Empúries, a la comarca de l’Alt Empordà. Construïda sobre l’església romànica primitiva de la qual en queden alguns vestigis, la basílica de Santa Maria és un clar exemple de l’arquitectura del gòtic català.

Arribem a Castelló d’Empúries cap a les 19:00 h de la tarda, i tot i que el cel s’ha tapat, sembla que podrem visitar el poble sense cap problema. Com que el GPS ens porta fins al centre del poble, suem per passar amb el cotxe pels carrers i carrerons del nucli antic. Trobem lloc per aparcar; deixem el cotxe davant del Portal de la Gallarda, una construcció del segle XII on hi trobareu un dels millors restaurants de la zona i unes vistes privilegiades cap a l’antiga muralla de la ciutat, però l’atracció principal de Castelló d’Empúries és la basílica de Santa Maria, la qual ens queda a pocs metres del cotxe. En poc més de 2 minuts ens plantem al davant d’aquesta monumental edificació.

La basílica de Santa Maria és al nostre davant, majestuosa. La fotografiem de dalt a baix, també la visitem per dins, bé almenys el que es permet visitar sense pagar.

Un cop hem gaudit de la basílica seguim caminant pels carrerons de Castelló d’Empúries. Botigues d’elements medievals, ceràmiques i objectes de decoració omplen carrers i places, també bars i restaurants especialitzats en peix i marisc. Quina bona pinta! Passegem per places i placetes i recorrem tots els edificis antics molts d’ells datats dels segles XVI, XVII i XVIII, obres arquitectòniques en bon estat que podem gaudir a peu de carrer. També visitem el Call Jueu i la Cúria-Presó, datada del segle XIV, i el cementiri dels jueus conversos. Tot un recorregut per la història d’aquest petit poble que tant ens ha sorprès.

Es comença a fer tard i estem cansats, així que decidim tornar cap al cotxe, fer-nos una dutxa per treure’ns el cansament del dia, sopar una truita amb pa amb tomàquet i anar cap a dormir. Demà ens espera un dia d’aventures, així que ens cal descansar! Bona nit!

Subscriu-te a la nostra newsletter

Per rebre les últimes novetats i ofertes

Al fer clic a "Subscriure'm" confirmes haver llegit i estàs d'acord amb la Política de Privacitat.