Descobreix amb nosaltres el Molí de Siurana i tres llocs espectaculars de l'Empordà

Juli Ramon ☺
Darrera actualització:
Foto d' Andrea Prat i Juli Ramon per Escapadesenparella.cat

El Covid-19 ens ha fet post-posar aquesta escapada diversos mesos, però per fi ha arribat el dia! Acabem d’enllestir la maleta, de carregar tot el nostre equip de fotografia al cotxe, passem la localització al GPS i ens posem en marxa!

Escapada a El Molí de Siurana: Visitem el Castell de Montgrí, els Aiguamolls de l'Empordà i les Ruïnes d'Empúries: Benvinguts a l'escapada de la setmana, ens hi acompanyeu?

Després d’agafar la C-32 i l’AP-7, aproximadament en una hora arribem on començarà la nostra escapada d’aquest cap de setmana! Aquest cap de setmana ens escapem a El Molí de Siurana, situat a l’Empordà!

El Molí de Siurana va començar amb l’agroturisme l’any 1995. La Maria i el seu marit Josep, la germana Dolors i la Danielle s'encarreguen de cuidar aquesta preciosa Casa Rural i fer gaudir als hostes d’una genial experiència a la Costa Brava.

Aquesta casa disposa de 7 habitacions, 1 apartament, menjador amb llar de foc, sala d’estar, terrassa exterior, un magnífic jardí, piscina amb terrassa, pàrquing, salsa de massatges i botiga amb productes artesanals.

Arribem a El Molí de Siurana i deixem el cotxe al pàrquing, situat al jardí que dona pas a la casa, a escassos metres de la porta d’entrada. Només sortir del cotxe ens quedem meravellats amb l’entorn. Una casa maquíssima, envoltada d’un jardí molt gran i de color verdíssim. Hi destaquen les enredaderes verdes i lluents que decoren la façana, on la llum de la tarda la fa més màgica.

Entrem a la casa, tota ben decorada i amb molta informació de què fer a la Costa Brava i plena de productes artesans: mel, melmelades, oli d’oliva… tota una declaració d’intencions. També veiem el menjador amb totes les taules parades i la llar de foc, una sala amb molt d’encant. I és enllà, a darrere del taulell, ja veiem a la Maria, que ens porta a la nostra habitació, una habitació molt acollidora, i ens explica una mica més sobre la història de la casa.

Agafem les maletes i les pugem a la nostra habitació. Col·loquem les nostres coses i aprofitem per observar les vistes des de les finestres: vistes als camps verds de l’Empordà! Passa molt ràpid el temps, i entre que hem arribat passades les set i la bona olor que surt a la cuina, de seguida es fa l’hora de sopar. Així que baixem al menjador per gaudir del menjar casolà del Molí de Siurana.

De seguida ve la Dolors i ens presenta el menú d’avui, i en menys temps, ens comencen a servir el sopar: amanida de l’hort, escudella, truita de patates i una mica de pollastre rostit. Tot té molt bona pinta i us podem assegurar que ens n’hem llepat els dits! I de postres una crepe i pastís de melmelada feta per ells! Boníssim!

Mentre sopàvem s’ha anat fent de nit, així que decidim pujar a l’habitació i posar-nos a dormir d’hora per poder gaudir moltíssim del cap de setmana que ens espera! Toca agafar forces!

El dissabte ens despertem ben d’hora, gràcies al despertador i a algun gall que també ens ha fet de despertador! Una bona manera de llevar-nos del llit, sense cap dubte! Per la finestra veiem sortir el sol, amb aquests colors tant daurats que donen la benvinguda al nou dia.

Després de la dutxa baixem les escales i ens tornem a trobar al menjador de El Molí de Siurana, on ens esperen amb un esmorzar ben complert: pa de pagès torrat, embotits, melmelades casolanes, croissants, dònuts normals i de xocolata, ous al nostre gust (remenats, truita, ou ferrat amb bacon…), suc de fruita natural, macedònia, cafè, infusions… No us podeu imaginar com de satisfets ens hem quedat amb aquest boníssim esmorzar! Esmorzar de forquilla! I esmorzar de 10!

Després d’agafar forces, ens posem en marxa i ens arribem al punt de sortida de la que serà la ruta d’avui: som a Torroella de Montgrí, al pàrquing habilitat al costat del camí ben indicat. Avui ens hem proposat arribar-nos fins a dalt del Castell de Montgrí, així que amb la motxilla a l’espatlla i aigua, fem via fins a dalt, arribant-hi després d’un parell d’hores, parant infinitat de vegades per immortalitzar cada vista i cada racó de la pujada.

El camí està molt ben indicat i és apte per tota la família. Hi ha dues bifurcacions, totes dues et porten fins a dalt al Castell. Més tard, els camins es tornen a trobar i s’uneixen un mateix camí, on allà ben a prop i s’hi troba un petit refugi. I més endavant, trobem la Creu, des d’on es pot arribar fins a l’ermita de Santa Caterina. Seguim més amunt, seguint el camí entre pedres, roques i pujada i, arribarem fins al castell!

El millor de tot és que podreu entrar, pujar a dalt del castell i passejar-vos entre les diferents torres de gratuïta. La porta de l’entrada al castell està oberta i a les torres s’hi accedeix a partir d’una escala de cargol. És espectacular! I si les vistes des de baix són fantàstiques, les vistes des d’aquí dalt encara són millors! S’hi veuen les Illes Medes, la platja de Pals, el Golf de Roses, fins i tot és possible divisar el Canigó.

El Castell de Montgrí, també conegut com el Castell de Santa Caterina, està situat a uns 315 metres d’altitud, al cim del Massís del Montgrí, a Torroella de Montgrí i a 6 Km del mar. És una fortificació militar construïda entre l’any 1294 i l’any 1304 pel rei Jaume II amb la finalitat de controlar els moviments dels comtes d'Astúries.

Després de gaudir del castell, de les vistes i d'aquest matí de sol tant espectacular que hem tingut, toca baixar. I en poc temps, gairebé podríem dir en la meitat del que hem trigat en pujar, ja som al pàrquing on hem deixat el cotxe, bevent aigua de la font que hi trobareu i fent ús del lavabo públic, també localitzat en el mateix aparcament.

Ja és hora de dinar, però com que no tenim gana per l’esmorzar que hem fet aquest matí, i volem seguir coneixent més llocs meravellosos de l’Empordà, ens dirigim amb el cotxe fins al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà.

Els Aiguamolls de l’Empordà són una de les principals zones humides de Catalunya, juntament amb els deltes de l’Ebre i el Llobregat.

Es troben ubicats entre les desembocadures del rius Fluvià i Muga i són un dels espais naturals de Catalunya on s’observa una major varietat d’espècies animals: fins ara han estat citades 329 espècies d’ocells, ja que els Aiguamolls són el refugi i el lloc de descans de més de 300 especies, moltes d’elles protegides.

Aparquem el cotxe a l’aparcament del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà (ens costa uns 5€ i cal mencionar que l’entrada al parc és gratuïta) i aprofitem per agafar-nos un entrepà a la guingueta “Aiguamolls de l’Empordà”, que ara sí que ja tenim gana. Ens el mengem amb calma gaudint del sol a la zona de pícnic, dels ocells que canten i de la natura i, un cop dinats, ens dirigim cap a dins del parc. Molt important mencionar que un cop a dins cal respectar la fauna i els seus hàbitats així com les plantes i vegetals.

Comencem a caminar per i ens adonem que hi ha marcats diferents itineraris per seguir: un comença per el Cortalet i l’altre pel Vilaüt. Els dos recorreguts permeten veure una gran diversitat de fauna, sobretot ornitològica, així com nombroses parades per contemplar l’espectacular paisatge que se’ns presenta. Tot i així, el parc et proposa diferents itineraris per fer a peu o amb bicicleta, per exemple:

• Itinerari 1: del Cortalet fins al mas del Matà, 2,5 Km

• Itinerari 2: del mas del Matà a les Llaunes, 2,3 Km

• Itinerari 3: volta a la Reserva Integral de les Llaunes, 8,2 Km

• Itinerari 4: del Cortalet als Estanys Europa, 4 Km

• Itinerari 5: Mig de dos Rius, 1,5 Km

• Itinerari de Vilaüt: ruta per la reserva de Vilaüt, 2 Km

• Ruta dels Estanys: ruta circular de Castelló fins a Palau Saverdera, 32 Km (recomanat per a bicicletes)

• Itinerari Natural del Fluvià: ruta circular al costat sud del Fluvià, 8,6 Km (recomanat per a bicicletes)

Us hem de dir que només començar a caminar i seguir l’interinari que hem triat, ens hem quedat bocabadats per veure la gran vegetació i la quantitat d’aus que hi ha! És més, us podem dir que els nostres prismàtics han anat de mà en mà gaudint i veient les cigonyes, ànecs, corbs marí, flamencs, martinets, bernats pescaires i molts més! Així com Llúdrigues! Això sí que ha estat una gran sorpresa!

Ens hem passat tota la tarda gaudint del parc fins arribar a les torres que s’havien fet servir com a sitges per guardar l’arròs i que actualment són un meravellós mirador per veure les precioses i magnífiques vistes del Parc Natural de l’Empordà! Totalment recomanable visitar aquest espai natural tant singular!

Ara que ja s’ha anat ponent el sol, i la calor del dia comença a baixar, decidim tornar cap al Molí de Siurana, és hora de reposar una estona, assimilar tot el que hem fet avui i començar a pensar en sopar.

Arribem a El Molí de Siurana en menys de mitja hora, deixem les coses a l’habitació i ens preparem pel sopar, i quin sopar! Mentre som a taula, la Maria ens explica que a l’estiu el jardí s’omple de llumetes de les cuques de llum i que a vegades han fet petits concerts de música en directa al jardí. Al sentir les seves explicacions, ens hem quedat amb ganes de tornar a l’estiu per poder gaudir del màgic jardí i les fantàstiques activitats que proposen. Amb la panxa plena, ens dirigim cap a l’habitació a descansar! Demà és l’últim dia que estarem per l’Empordà i ho hem de gaudir!

Són les vuit del matí, sona el despertador, ens aixequem i després de la dutxa anem a esmorzar. Com no us sorprendrà, a taula ens serveixen un molt bo esmorzar on no hi falta de res! Pa amb tomàquet, embotit, truita o remenat d’ous, melmelada casolana amb mantega, croissants i dònuts petits, sucs de fruita naturals, macedònia de fruites, te i cafè, iogurts… Us hem de dir que si voleu gaudir d’una bona escapada gastronòmica, El Molí de Siurana és una molt bona opció!

Amb la panxa plena, decidim donar una volta per la finca, descobrir els racons que amaga el jardí, i anar-nos a mullar els peus a la pasicina, quina piscina! Ideal per gaudir a l’estiu! Després d’un bon reportatge fotogràfic, ens acomiadem de la Maria i de tot el seu equip, i amb les maletes carregades al cotxe ens dirigim cap a Sant Martí d’Empúries i l’Escala, l’últim punt d’interès que visitarem aquest cap de setmana. Avui descobrim les Ruïnes d’Empúries!

Entre Sant Martí d’Empúries i l’Escala hi trobem un dels jaciments arqueològics més importants de Catalunya. Les Ruïnes d’Empúries és un dels escenaris privilegiats de la nostra història, ja que és la porta d’entrada de la cultura grega i romana a la Península Ibèrica. És un jaciment excepcional on conviuen les restes d’una ciutat grega i una ciutat romana, creada a inicis del segle I aC sobre les estructures d’un campament militar romà instal·lat durant el segle anterior.

Gràcies a l’antic port, les successives ciutats grega (Emporion) i romana (Emporiae) van ser la porta d’entrada de les cultures clàssiques a la Península Ibèrica. Les Ruïnes d’Empúries constitueix així un lloc privilegiat per entendre l’evolució de l’urbanisme grec implantat a l’extrem occidental de la Mediterrània, així com per analitzar l’urbanisme romà del període final de la República i la seva transformació posterior durant l’època imperial.

Arribem a l’entrada del MAC i aparquem el cotxe al pàrquing de manera gratuïta. Cal mencionar que, durant els mesos de juliol fins a mitjans de setembre, s’ofereix un descompte en l’aparcament de l’Hostal Empúries amb el tiquet d’entrada al museu, la resta de l’any l’aparcament sol ser gratuït. Entrem a dins del jaciment; l’entrada ens costa 4€ cadascú, ja que tenim el Carnet Jove (entrada reduïda). L’entrada d’adult costa 6€ i pels menors de 16 anys és gratuït.

Comencem la visita descobrint la ciutat grega: durant la primera meitat del segle VI aC, els comerciants grecs procedents de Focea van fundar i es van establir a un petit promontori estratègicament situat a l’extrem sud del golf de Roses, la Palaia Polis. A més, ocupat ja des del bronze final i la primera edat de ferro per una població indígena que havia mantingut contactes amb el comerç fenici.

Poc temps més tard de l'establiment grec a la Palaia Polis, els emporitans van crear un nou nucli urbà situat al sud de la badia natural, per controlar les instal·lacions portuàries. Van delimitar l’antiga línia de la costa, la “terra ferma” d'Estrabó, conegut com a “Neàpolis” (ciutat nova). La ciutat grega d’Emporion, amb els nuclis de la Palaia Polis i de la Neàpolis, van desenvolupar la seva activitat urbana des del segle VI aC fins a la presencia romana l’any 218 aC.

Dins de la ciutat grega podem descobrir la Muralla meridional (s. II aC), l’Asklepíeion (s.II aC) el centre terapèutic i religiós consagrat al déu de la medicina, Asclepi. També el santuari dedicat a Isisi i a Zeus Serapis (divinitats d’origen egipci) Serapíeion (s. I aC), la Factoria de salaons (s. I dC), l’Àgora la plaça pública i centre de l’activitat política, social i econòmica de la ciutat greca (s. II aC), l’Estoa (s. II aC), el petit mercat Macellum (s. I aC - I dC), el Mosaic de la sala de banquets (s. II aC) i l’Escullera construïda poc després de l’arribada dels romans (s. II-I aC).

Després visitem la ciutat romana: el 195 aC, Marc Porci Cató va instal·lar un campament militar a Empúries i va ser l’embrió d’una nova ciutat creada a principis del segle I aC. En l’època de l’emperador August, les ciutats grega i romana es van unir física i jurídicament sota el nom de Municipium Emporiare (darrer quart del segle I aC). Mentre que Gerunda (Girona), Barcino (Barcelona), Tarraco (Tarragona) i les altres ciutats romanes de la Península adquirien cada cop més importància i Emporiae la perdia progressivament.

A la segona meitat del segle III dC, tota la ciutat romana i el sector de la Neàpolis eren abandonades i la població es va concentrar a Sant Martí d’Empúries. Després de la invasió àrab i de la recuperació franca (s. VIII), Empúries va ser capital del comtat carolingi d’Empúries i posteriorment capital del comtat medieval d’Empúries fins el segle XI, moment en que el compte es va traslladar a la capital a Castelló. En aquest moment, Empúries es va convertir en un petit nucli de pescadors que el segle XVI van fundar la vila de l’Escala.

Dins de la ciutat romana vam descobrir una de les cases més importants de la ciutat, en Domus dels mosaics (s. I aC -I dC). També el Criptopòrtic de la Domus dels mosaics (s. I aC - I dC), dues grans cases romanes amb atri i peristil, en Domus 2 i de l’Area del gall (s. I aC - I dC), les Termes públiques (s. I aC - III dC), aquesta illa, actualment en procés d'excavació, estava ocupada pels banys públics de la ciutat. Destacar també el centre polític, religiós i econòmic on s’aixecaven els principals edificis públics de la ciutat, el Fòrum (s. I aC - II dC). També la Basílica i Cúria (s. I aC - II dC), el Criptopòrtic i pòrtic (s. I aC), el Temple capitolí (s. I aC - II dC), l’illa de cases amb habitants Tabernae (s. I aC - III dC), la muralla romana (s. I aC), l’Amfiteatre (s. I dC) l’edifici on se celebraven els jocs i combats de gladiadors i les lluites de feres salvatges, i la Palestra (s. I dC).

El temps ens ha passat volant, portem recorrent tots els racons del jaciment gaudint de la història de les Ruïnes d’Empúries des de fa gairebé tres hores! Quina passada! Fem bé de decidir marxar també, perquè comencen a caure gotes i no portem paraigües, així que ens acomiadem aquest meravellós lloc davant del mar, al sud de la badia de Roses i ens posem en marxa.

Ens acomiadem d’aquesta escapada a l’Empordà havent descobert el Castell de Montgrí, el Parc Natural de l’Empordà, les Ruïnes d’Empúries i sobretot El Molí de Siurana! Una escapada molt complerta amb rutes, natura, cultura, història i molt bona gastronomia!

Subscriu-te a la nostra newsletter

Per rebre les últimes novetats i ofertes

Al fer clic a "Subscriure'm" confirmes haver llegit i estàs d'acord amb la Política de Privacitat.