Escapada al Castell de Castelldefels

Juli Ramon ☺·Publicat el
Darrera actualització:
Foto d' Andrea Prat i Juli Ramon per Escapadesenparella.cat

És dissabte i el poble de Castelldefels està de festa major. Com cada any durant la segona setmana d’agost Castelldefels es vesteix de festa, la gent surt al carrer igual que ho fan els castellers, els gegants i els diables. Durant els dies de festa major però, també s’obren les portes de manera gratuïta d’una de les construccions més emblemàtiques del consistori, el Castell de Castelldefels, el qual es post visitar de nit de 22 a 02 de la matinada, fent-lo encara més imponent.

Escapada al Castell de Castelldefels: Benvinguts a l'escapada de la setmana, ens hi acompanyeu?

El Castell de Castelldefels es situa a 59 metres d’alçada sobre el nivell del mar, en una posició estratègica per dominar la ciutat. Aquest turó on a dia d’avui es troba el castell i l’església del segle X, ja havia estat habitat per ibers i romans. El castell actual, restaurat el 1897, té dos cossos, un de construït amb pedra vermella el 1550 i l’altre, una ampliació del primer, construït amb pedres blanques durant els segles XVII i XVIII.

El Castell de Castelldefels va ser restaurat el 1897 pel banquer Manuel Girona i Agrafel i a continuació pel seu fill, Manuel Girona i Vidal, que va continuar les obres projectades per l’arquitecte Enric Sagnier, el qual va convertir el castell en una obra neomedieval, sense gaire rigor per a la fidelitat històrica.

Comencem l’escapada! El dia d’avui l’hem passat a Castelldefels donat que és el primer de dia de festa major i teníem ganes de veure quin ambient es respira en aquesta localitat del Baix Llobregat. El matí l’hem passat assistint a les classes obertes i gratuïtes de Tai-txi-txuan i Txi-kung que ofereix l’Escola de Tai-txi Joanyinyang, i un cop acabats hem fet una visita a la platja d’aigües netes i transparents i de sorra fina que tant caracteritza Castelldefels. A l’hora de dinar hem visitat el Restaurant Japonès Yamasato, del qual us en parlarem en una propera escapada. Després de dinar, i amb la panxa ben plena, ja ens hem dirigit cap a la plaça de l’ajuntament on es realitza el pregó d’inici oficial de la Festa Major.

Aquest any, la lectura del pregó és a càrrec d’Òscar Camps i d’Oriol Canals, integrants de l’organització sense ànim de lucre Proactiva Open Arms, ONG que es dedica a salvar vides al mar, i darrerament popular pels salvaments que fa de refugiats que intenten arribar a les costes europees. Avui en dia, són a la platja de Lesbos, a Grècia, ajudant els refugiats i al Mediterrani Central davant de les costes de Líbia amb el vaixell Astral.

Escoltem el pregó, força reivindicatiu, i a continuació l’alcaldessa dona oficialment per iniciada la festa major d’enguany. Són les 21 h i comença la Porta de l’Infern, a càrrec de l’Agrupació de Cultura Popular de Castelldefels, i que dona lloc al Correfoc pels carrers de Castelldefels, en el que aquest any hi participaran els Diables de la Barceloneta, els Diables de la Pobla de Mafumet, els Diables del Papiol i els Diables de Castelldefels.

Una vegada iniciat el correfoc, decidim que és un bon moment per anar a fer una orxata i demanar el sopar per emportar, el qual ens menjarem mentre fem camí cap la visita nocturna al Castell de Castelldefels. Val a dir que per a tots aquells que tingueu ganes de visitar el Castell de Castelldefels i no podeu fer-ho durant els dies de festa major, el Castell obre les seves portes de manera gratuïta el segon diumenge de cada mes. Aquí trobareu més informació sobre els horaris i dies d’obertura.

De la plaça de l’ajuntament hem arribat al Parc del Castell, on comença la pujada ben il·luminada fins a les portes del Castell de Castelldefels. El paisatge del parc és el característic mediterrani de pedra seca, petites feixes de conreu i pins, garrofers i oliveres. Ens sorprèn la olor dolça que desprenen els garrofers. Tot passejant entre els camins es puja cap al castell en diferents recorreguts. Hi trobem alguns arbres singulars com la lagunària i la feijoa, que trobarem al camí que duu a la masia de la Goma, construïda el segle XVI. Una vega arribem a dalt podrem observar els cims més coneguts del massís del Garraf.

Un cop hem arribat a dalt de tot ja comencem a veure els murs del, aquest any il·luminats amb la silueta del drac Garigot, una criatura que amb l’ajuda del cavaller Sant Jordi va plantar cara a les legions del mal, comandades pel mateix Llucifer, les quals sembraven la mort i la destrucció arreu de la comarca.

Des d’aquest angle el castell de Castelldefels es veu majestuós. Ens dirigim cap a l’entrada principal, la qual ens dona pas a un jardí ple de pins i palmeres que a través d’un passeig ens porta cap a l’entrada del castell. Entrem al pati d’armes i ens dirigim a la primera sala on hi ha una exposició de restes fòssils i òssies de l’edat de gel. És una exposició temporal que mostra les troballes arqueològiques més antigues que testifiquen la presència humana al terme de Castelldefels, a la Cova Fumada i a la Cova Perduda, que corresponen al Paleolític superior i al Neolític (entre els anys 15 000 i 3 000 aC).

Creuant el pati d’armes anem a parar a l’estable o cavalleria, on trobarem les anelles on es lligaven els cavalls antigament. Actualment es fa servir aquesta sala per fer-hi exposicions o conferències. Tornem a sortir i ara pugem escales amunt que ens portaran a la sala Institucional o Noble, amb el lema Labor Prima Virtus a la porta d’entrada. La sala Institucional o Noble és la peça que destaca més de l’interior. D’aquesta sala cal destacar la llar de foc de pedra i guix decorada amb motius vegetals i les inicials MG a la campana, els arrambadors que recorren els de l’època medieval, els paraments pintats amb una sanefa formada per una àguila combinada amb dues flors de llupid i l’escut de Catalunya.

També cal destacar el fris que decora la part superior de les parets, d’inspiració renaixentista, on es reprodueixen fulles d’acant i amorets amb escenes de caça i al centre l’escut de la Baronia de l’Eramprunyà.

La resta de sales del castell no son tant vibrants com la sala Noble i se’ls hi troba a faltar la decoració de l’època. En aquest sentit, trobarem un excés de reformes amb les que es perd l’autenticitat del castell i la història que hi ha darrere d’aquesta construcció. De totes maneres no deixa de ser una peça arquitectònica digne de visitar.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Per rebre les últimes novetats i ofertes

Al fer clic a "Subscriure'm" confirmes haver llegit i estàs d'acord amb la Política de Privacitat.